11 سوال از 34 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این مبحث به بررسی اجزای کلیدی سلول باکتری مانند دیواره سلولی، غشا و ضمائم میپردازد.9 سوال از 34 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این بخش به فرآیندهای حیاتی باکتریها از جمله منحنی رشد، نیازهای غذایی و محیطهای کشت میپردازد.7 سوال از 34 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این مبحث شامل مکانیسمهای بیماریزایی باکتریها، توکسینها، بیوفیلم و اهمیت تعادل فلور میکروبی بدن است.4 سوال از 34 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
مباحث مربوط به پلاسمیدها و روشهای انتقال ماده ژنتیکی بین باکتریها مانند کونژوگاسیون در اینجا قرار دارند.2 سوال از 34 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
سوالات این بخش بر ساختار مقاوم اسپور و ترکیبات منحصر به فرد لایههای مختلف آن تمرکز دارند.1 سوال از 34 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این بخش به ویژگیهای عمومی و بنیادین باکتریها به عنوان موجودات پروکاریوت اختصاص دارد.تعداد ۸ سوال از ۲۳ سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این دسته از سوالات، دانش شما را در مورد آنتیبیوتیکهای بتالاکتام، گلیکوپپتید و لیپوپپتید میسنجد.
تعداد ۳ سوال از ۲۳ سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
شناخت آنتیبیوتیکهای مؤثر بر ریبوزوم باکتری مانند ماکرولیدها و لینکوزآمیدها در این بخش کلیدی است.
تعداد ۴ سوال از ۲۳ سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این مبحث به بررسی کینولونها، سولفونامیدها و داروهای مؤثر بر RNA پلیمراز باکتری میپردازد.
تعداد ۱ سوال از ۲۳ سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این سوالات توانایی شما در تفکیک و مقایسه نحوه عملکرد گروههای مختلف آنتیبیوتیکی را ارزیابی میکند.
تعداد ۴ سوال از ۲۳ سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
انتخاب داروی مناسب برای باکتریهای بیهوازی که در عفونتهای دهان و دندان شایع هستند، بسیار مهم است.
تعداد ۳ سوال از ۲۳ سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این بخش به داروهای خط اول درمان سل و آنتیبیوتیکهای کلیدی برای استافیلوکوک و استرپتوکوک میپردازد.
مبحث: 5 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این مبحث به روشهای شناسایی استرپتوکوکها مانند گروهبندی لانسفیلد، الگوهای همولیز و تستهای بیوشیمیایی میپردازد.
مبحث: 4 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این بخش بر ساختارهای کلیدی باکتری مانند پروتئین M، توکسینها و عوامل چسبندگی مؤثر در بیماریزایی تمرکز دارد.
مبحث: 5 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. یکی از شایع ترین مباحث، نقش استرپتوکوک موتانس در تولید بیوفیلم و ایجاد پلاک دندانی است.
مبحث: 3 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این بخش به بررسی عفونتهای مهم ناشی از گونههای مختلف مانند پنومونی، مننژیت نوزادان و اندوکاردیت میپردازد.
مبحث: 2 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. آشنایی با واکسنهای موجود علیه استرپتوکوکها، بهویژه پنوموکوک و اهمیت آن در افراد با نقص ایمنی.
6 سوال از 16 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این باکتریها عامل عفونتهای مزمن سر و گردن، به ویژه پس از اقدامات دندانپزشکی هستند.
3 سوال از 16 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این مبحث به بررسی باکتریهایی میپردازد که در محیطهای بیمارستانی باعث عفونتهای مقاوم میشوند.
3 سوال از 16 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. شناخت ویژگیهای منحصر به فرد باکتریهایی مانند لژیونلا و کلبسیلا برای تشخیص بیماری ضروری است.
2 سوال از 16 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این باکتریها در عفونتهای پریودنتال و گوارشی نقش مهمی ایفا میکنند.
2 سوال از 16 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این بخش به بررسی جمعیت میکروبی طبیعی بدن و مراحل اولیه تشکیل پلاک دندانی میپردازد.
تعداد 5 سوال از 14 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این بخش شامل مباحث پایه مانند ساختار دیواره سلولی، سرعت رشد و جایگاه تاکسونومیکی مایکوباکتریومها است.
تعداد 5 سوال از 14 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. آشنایی با تستهای تشخیصی مانند PPD، IGRA و روشهای رنگآمیزی برای آزمون علوم پایه ضروریست.
تعداد 2 سوال از 14 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. بررسی مکانیسمهای ایجاد بیماری سل و نقش فاکتورهای بیماریزای باکتری در آن از موارد مهم است.
تعداد 2 سوال از 14 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این مبحث به داروهای خط اول و دوم درمان سل و همچنین واکسن بثژ میپردازد.
تعداد 7 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
آشنایی با انواع توکسینها، آنزیمها و مکانیسم اثر آنها در بیماریزایی استافیلوکوکوس اورئوس.
تعداد 2 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
بررسی مکانیسم مقاومت به متیسیلین (MRSA) و انتخاب آنتیبیوتیک مناسب برای درمان عفونتها.
تعداد 2 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
شناسایی بیماریهای ناشی از گونههای مختلف استافیلوکوک و علائم بالینی شاخص آنها.
این مبحث به بررسی انواع بیماریهای سیستمیک و گوارشی ناشی از گونههای مختلف کمپیلوباکتر میپردازد. 4 سوال از 8 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
در این بخش به شرایط رشد میکروآئروفیلیک و نحوه انتقال زئونوتیک این باکتریها پرداخته میشود. 2 سوال از 8 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
این دسته از سوالات بر روی ژنها و آنزیمهای مؤثر در بقا و بیماریزایی هلیکوباکتر تمرکز دارند. 2 سوال از 8 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
تعداد 5 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی به این مبحث اختصاص داشته است.
این بخش به بررسی سندرمهای مهم و شایع ناشی از عفونت با گونههای نایسریا میپردازد.تعداد 3 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی به این مبحث اختصاص داشته است.
در این بخش، عوامل ویرولانس نایسریا گنورهآ، از جمله پروتئینها و ساختارهای سطحی بررسی میشوند.تعداد 3 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی به این مبحث اختصاص داشته است.
این مباحث شامل محیط کشت اختصاصی، نوع واکسنها و میزبان طبیعی باکتریهای نایسریا میباشد.تعداد 5 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی به این مبحث اختصاص داشته است.
این بخش به بررسی سندرمهای مهم و شایع ناشی از عفونت با گونههای نایسریا میپردازد.تعداد 3 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی به این مبحث اختصاص داشته است.
در این بخش، عوامل ویرولانس نایسریا گنورهآ، از جمله پروتئینها و ساختارهای سطحی بررسی میشوند.تعداد 3 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی به این مبحث اختصاص داشته است.
این مباحث شامل محیط کشت اختصاصی، نوع واکسنها و میزبان طبیعی باکتریهای نایسریا میباشد.مبحث: 2 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این بخش به بررسی روشهای استریلیزاسیون با استفاده از عوامل فیزیکی مانند حرارت و تشعشع میپردازد.
مبحث: 3 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. در این مبحث، دستهبندی مواد بر اساس ساختار شیمیایی، طیف اثر و قدرت آنها بررسی میشود.
مبحث: 4 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این سوالات بر کاربردهای بالینی و دندانپزشکی مواد ضدمیکروبی، از جمله در محصولات بهداشتی، تمرکز دارند.
```htmlتعداد 4 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این مبحث بر مکانیسم اثر نوروتوکسین کزاز، اصول واکسیناسیون و زیستگاه این باکتری تمرکز دارد.
تعداد 3 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. شامل سوالات مربوط به گانگرن گازی (میونکروز) و انتریت نکروزان (بیماری pig-bel) میباشد.
تعداد 2 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این بخش به بررسی بیماریهای ناشی از کلستریدیوم بوتولینوم و کلستریدیوم دیفیسیل میپردازد.
تعداد 2 سوال از 4 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این مبحث به بررسی خواص اساسی باکتریها مانند نیاز به اکسیژن و تمایز آنها میپردازد.
تعداد 2 سوال از 4 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. تمرکز این بخش بر باکتریهای عامل عفونت در بیمارستانها، خصوصاً بخشهای مراقبت ویژه است.
```html5 سوال از 8 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این مبحث به بررسی انواع E.coli، عوامل بیماریزایی مانند اینتیمین و شیگاتوکسین و بیماریهایی چون HUS میپردازد.
2 سوال از 8 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. تمرکز این بخش بر نحوه عملکرد انتروتوکسینهای حساس به حرارت (LT) و مقایسه آن با سایر باکتریها است.
1 سوال از 8 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی. این مبحث به خصوصیات پایهای باکتری مانند توانایی طبیعی برای تبادل ژنتیکی (Competence) میپردازد.
1 سوال از 7 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
شناخت ساختار منحصر به فرد اسپیروکتها مانند فیلامان محوری برای درک حرکت و بیماریزایی آنها ضروری است.
2 سوال از 7 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
تسلط بر تستهای تشخیصی ترپونمایی و غیرترپونمایی سیفلیس، از جمله VDRL و FTA-ABS، بسیار پرتکرار است.
3 سوال از 7 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
دانستن علائم و ضایعات هر مرحله از سیفلیس اکتسابی و مادرزادی (شانکر، گوم، کوندیلومالاتا) بسیار اهمیت دارد.
1 سوال از 7 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه دندانپزشکی.
آشنایی با واکنش Jarisch-Herxheimer به عنوان یکی از عوارض مهم پس از شروع درمان سیفلیس ضروریست.
```html3 سوال از 6 سوال در دوره های اخیر آزمون علوم پایه دندانپزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. شناخت خصوصیات کلی باکتری و عوامل موثر در بیماریزایی آن، اساس درک پاتوژنز سیاهسرفه است.
3 سوال از 6 سوال در دوره های اخیر آزمون علوم پایه دندانپزشکی به این مبحث تعلق دارد. این بخش به دلیل اهمیت در تشخیص، درمان و کنترل انتقال بیماری بسیار مورد توجه است.