9 سوال از 25 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این بخش به مفاهیم بنیادین PHC، ارکان اساسی آن و بیانیه تاریخی آلماآتا میپردازد.
8 سوال از 25 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. بررسی هرم خدمات، واحدهای ارائهدهنده، نظام ارجاع و چالشهای ساختاری نظام سلامت در این حوزه.
4 سوال از 25 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. شامل اقدامات ارتقایی، پیشگیرانه، درمانی و بازتوانی به عنوان رویکرد جامع خدمات سلامت میباشد.
4 سوال از 25 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. تمرکز بر مباحثی چون عفونتهای بیمارستانی، قرنطینه و اهمیت نظام مراقبت از بیماریها.
مبحث: 7 سوال از 26 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به چشم میخورد. آشنایی با اصول اولیه، تعاریف کلیدی و اهداف اصلی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت.
مبحث: 6 سوال از 26 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی طرح شده است. شناخت مراحل و عوامل مختلف تأثیرگذار بر رفتار در مدل برنامهریزی جامع پریسید-پروسید.
مبحث: 4 سوال از 26 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی را شامل میشود. بررسی مراحل پنجگانه تغییر رفتار افراد، از پیشتفکر تا تثبیت رفتار جدید.
مبحث: 7 سوال از 26 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی از این بخش بوده است. تحلیل مدلهای بازاریابی اجتماعی، یادگیری اجتماعی، باور بهداشتی و بومشناختی در تغییر رفتار سلامت.
مبحث: 2 سوال از 26 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی مطرح گردیده است. معرفی رویکردهای گوناگون در ارتقای سلامت، از توانمندسازی فردی تا تغییرات اجتماعی گسترده.
12 سوال از 22 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این بخش شامل تشخیص و کاربرد سطوح مختلف پیشگیری از مقدماتی تا سطح چهارم میباشد.
5 سوال از 22 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث پرداختهاند. این سوالات به بررسی ابعاد مختلف سلامت (روانی، اجتماعی) و تعاریف آماری آن میپردازند.
4 سوال از 22 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی از این مبحث طرح شده است. در این بخش تعاریف کلیدی مانند عفونتزایی و روشهای انتقال بیولوژیک مورد پرسش قرار میگیرد.
1 سوال از 22 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این موضوع اختصاص دارد. این سوال به شناخت ابزارهای اندازهگیری بروز بیماری مانند مطالعات همگروهی (کوهورت) میپردازد.
5 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی، به شاخصهای کلیدی سلامت و توسعه انسانی اختصاص یافته است. این مبحث به بررسی معیارهایی مانند شاخص سالیوان، شاخصهای پایش بهداشت، وضعیت تغذیه کودکان و شاخص توسعه انسانی (HDI) میپردازد.
4 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی، به الگوهای مختلف وقوع بیماری در جمعیتها، از جمله تعاریف بیماریهای بومی، تمامبومی، فرابومی و طبقهبندی مالاریا پرداخته است. شناخت این الگوها برای درک دینامیک بیماریها ضروری است.
2 سوال از 11 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی، بر روی علل اصلی مرگ و میر و بار بیماریها در سطح جهانی و کشوری تمرکز دارد. این بخش به رتبهبندی عواملی مانند بیماریهای قلبی-عروقی به عنوان شایعترین علت مرگ میپردازد.
5 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این بخش به بررسی سازمانهای گوناگون و وظایف مستقیم یا غیرمستقیم آنها در حوزه سلامت جهانی میپردازد.
[17693, 2855, 2893, 2835, 9188]2 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این مبحث به طور ویژه به اهداف و مسئولیتهای یونیسف در حمایت از حقوق کودکان و زنان میپردازد.
[2867, 2956]2 سوال از 9 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این قسمت وظایف واحدهای اجرایی و محل دفاتر منطقهای سازمان بهداشت جهانی را مورد بررسی قرار میدهد.
[2954, 2955]6 سوال از 8 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این بخش به بررسی اصول کلیدی کنترل بیماریها در محیط، از جمله کنترل منبع، نحوه انتقال و حساسیت افراد میپردازد.
2 سوال از 8 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این مبحث تفاوت میان چالشهای عمومی و مدیریتی با چالشهای تخصصی و فنی در حوزه بهداشت محیط را مورد سوال قرار میدهد.
5 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این مبحث به تعاریف کلیدی مانند Illness، Disease و Ill health میپردازد که درک تمایز آنها برای پاسخگویی به سوالات ضروری است.
4 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این بخش، شاخصهای کلیدی سلامت، اهداف توسعه پایدار (SDG) و مفاهیم عدالت در سلامت را پوشش میدهد.
3 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این دسته از سوالات بر تعاریف انواع همهگیریها مانند بومی، فرابومی و تکمنبعی تمرکز دارند.
3 سوال از 5 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این بخش به بررسی ارکان اصلی و عملکردهای چهارگانه نظامهای سلامت مطابق با تعریف سازمان جهانی بهداشت، یعنی ارائه خدمات، تولیت و سیاستگذاری، خلق منابع و تأمین مالی میپردازد.
2 سوال از 5 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی از این مبحث طرح شده است. در این بخش، به مقایسه انواع روشهای مراقبت، مانند مراقبت فعال و غیرفعال، و بررسی اهداف و برنامههای سازمان جهانی بهداشت در کنترل بیماریها پرداخته میشود.
3 سوال از 5 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این بخش به بررسی مراحل چهارگانه شناسایی، اندازهگیری، تفسیر نتایج و کنترل عوامل زیانآور در محیط کار میپردازد.
1 سوال از 5 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. در این قسمت، روشهای ارزیابی ریسک و تحلیل خطاهای انسانی در تعامل با سیستمها، مانند آنالیز خطای عمل، بررسی میشود.
1 سوال از 5 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این مبحث شامل بیماریهای ناشی از مواجهات شغلی با عوامل زیانآور مانند گرد و غبار، مواد شیمیایی و آزبست است.