6 سوال از 27 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این نوع مطالعه برای تعیین شیوع یک بیماری یا عامل خطر در یک مقطع زمانی خاص کاربرد دارد و تصویری فوری از وضعیت جامعه ارائه میدهد.
6 سوال از 27 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این مطالعات با مقایسه گروه بیمار (مورد) و سالم (شاهد)، به دنبال کشف ارتباط بین مواجهات گذشته و بیماری فعلی هستند و برای بیماریهای نادر مناسباند.
5 سوال از 27 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. در این طراحی، افراد بر اساس مواجهه با یک عامل خطر دستهبندی و در طول زمان برای بررسی بروز پیامد پیگیری میشوند.
5 سوال از 27 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این نوع مطالعه ارتباط بین مواجهه و بیماری را در سطح جمعیتها (مانند کشورها یا استانها) و نه افراد، بررسی میکند.
5 سوال از 27 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این سوالات بر درک تفاوتهای کلیدی، نقاط قوت، ضعف و کاربردهای انواع مطالعات اپیدمیولوژیک تمرکز دارند.
1 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. در این بخش، سوالات به بررسی سطوح مختلف پیشگیری از بیماریها، از جمله پیشگیری نخستین، اولیه، ثانویه و ثالثه میپردازند.
5 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این بخش به تعریف، شرایط لازم برای ایجاد و پیامدهای ایمنی جمعی در کنترل بیماریهای واگیر میپردازد.
6 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. سوالات این بخش به بررسی معیارهای قضاوت در مورد علیتی بودن یک رابطه، مانند قدرت، ویژگی، توالی زمانی و رابطه دوز-پاسخ میپردازند.
2 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این دسته از سوالات، مدلهای مختلف رابطه علت و معلولی (لازم و کافی، لازم ولی غیرکافی و...) را پوشش میدهند.
5 سوال از 19 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این بخش بر تفکیک مراحل مختلف بیماری قبل و بعد از بروز علائم بالینی، مانند فاز تحت بالینی، پیش بالینی و نهفته تمرکز دارد.
3 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این مبحث به تعریف، تفاوتها و مراحل بررسی طغیانها و اپیدمیهای بیماریها میپردازد.
2 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این بخش شامل معیارهای برادفورد هیل برای قضاوت در مورد وجود رابطه علیتی بین یک مواجهه و پیامد است.
2 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. شناخت انواع مطالعات مانند مقطعی، مورد-شاهد و کوهورت برای تفسیر صحیح نتایج تحقیقات ضروری است.
2 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این مبحث به بررسی سطوح مختلف پیشگیری از بیماریها (اول، دوم و سوم) میپردازد.
2 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. مفاهیمی چون ایمنی جمعی و شاخص خطر نسبی (Relative Risk) در این دسته قرار میگیرند.
1 سوال از 12 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این مبحث به بررسی انواع تغییرپذیری در نتایج حاصل از مشاهدات بالینی یا پاراکلینیکی میپردازد.
8 سوال از 17 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این بخش شامل تعاریف پایهای حساسیت و ویژگی و محاسبه آنها بر اساس دادههای مسئله است.
5 سوال از 17 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این سوالات بر تعریف و محاسبه ارزش اخباری مثبت و کاربرد بالینی آن، به خصوص در تفسیر نتایج تست برای بیماران، تمرکز دارند.
4 سوال از 17 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این بخش به بررسی تغییرات حساسیت و ویژگی در صورت استفاده از تستهای تشخیصی به صورت پشت سر هم (متوالی) یا با هم (موازی) میپردازد.
2 سوال از 17 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این سوالات نیازمند محاسبه تعداد کل افراد با نتیجه تست مثبت (شامل مثبت واقعی و مثبت کاذب) بر اساس شیوع بیماری، حساسیت و ویژگی تست هستند.
8 سوال از 18 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این مبحث به درک تفاوتهای اساسی بین شاخصهای بروز و شیوع میپردازد.
5 سوال از 18 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این سوالات توانایی داوطلب در محاسبه بروز تجمعی، چگالی بروز و شیوع دورهای را میسنجند.
5 سوال از 18 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص یافته است. این بخش شامل مفاهیمی چون نسبت شانس، میزان حمله، شاخص DALY و خطر منتسب جمعیت است.
3 سوال از 10 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این شاخص در مطالعات همگروهی برای سنجش قدرت ارتباط بین یک مواجهه و بروز بیماری به کار میرود.
5 سوال از 10 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این معیار، شاخص اصلی برای ارزیابی ارتباط در مطالعات مورد-شاهدی و همچنین مقطعی است.
2 سوال از 10 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. درک تفاوت و کاربرد شاخصهایی مانند خطر مطلق، شانس و خطر نسبی از مفاهیم بنیادی اپیدمیولوژی است.
5 سوال از 13 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی
این مبحث بر محاسبه نسبت مرگهای ناشی از یک بیماری به کل مبتلایان آن بیماری تمرکز دارد.
5 سوال از 13 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی
این دسته از سوالات به تفاوت و نحوه محاسبه میزان مرگ اختصاصی و مرگ تناسبی میپردازند.
3 سوال از 13 سوال در دوره های اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی
این بخش شامل مفاهیمی چون میزان مرگ تطبیقدادهشده سنی، امید به زندگی و میزان مرگ نوزادان است.
5 سوال از 7 سوال در دورههای اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. این مبحث به بررسی جایگاه و ارجحیت کارآزمایی بالینی برای ارزیابی مداخلات درمانی و پیشگیرانه میپردازد.
2 سوال از 7 سوال در دورههای اخیر کشوری آزمون علوم پایه پزشکی به این مبحث اختصاص داشته است. تصادفیسازی به عنوان یکی از اصول بنیادین کارآزماییهای بالینی با هدف کاهش تورش انتخاب مطرح میشود.